Rubrika ‘Užitečné rady motoristům’

Jaká jsou „nová“ pravidla výcviku na motorku?

Středa, 7th Březen, 2018

Jsou to již více než 2 roky, kdy vstoupila v platnost novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Přesto spousta zájemců o řidičák na motocykl netuší, co na něj momentálně v rámci výcviku a zkoušek čeká. Proto jsme pro vás všechny důležité informace zrekapitulovali v tomto článku.

Před 1. listopadem byl rozsah výuky pro řidičská oprávnění skupin A, A1, A2 a AM nedostatečný. Zahrnoval pouze 27 hodin teorie, 13 hodin jízdy na silnicích a 4 hodiny zdravotní přípravy. Podle odborníků byla nejslabším článkem především část nácviku jízdy. Ostatně posuďte sami – je cca polovina dne dostatečně dlouhá doba na to, aby se vám během ní dostalo řízení motocyklu pod kůži? S ohledem na to, že komisaři při závěrečných zkouškách hodnotili spíše dodržování pravidel provozu, to bohužel stačilo.

auto-novinky.cz_autoskolaking_cz_01

Výjimkou tak nebyli absolventi, kteří sice perfektně zvládali teorii, ale neuměli ovládat motocykl. Nedokázali správně zatočit, a už vůbec ne řešit krizové situace. V jízdě se tak museli zdokonalit sami již s řidičákem v kapse, případně si připlatit pár dalších hodin v autoškole.

Nyní získají řidičský průkaz pouze uchazeči, kteří komisaři dokáží, že umí motorku ovládat na dostatečné úrovni. Než vyjedou do provozu, musí absolvovat množství zkušebních úkonů na 12 stanovištích. Jedná se o základní manévry, brzdění, slalom a manipulaci s motocyklem. Mimo to musí provedené úkony přesně popsat.

auto-novinky.cz_autoskolaking_cz_02

V rámci druhé části zkoušky žadatel jede na motorce bez instruktora v ostrém provozu. Ten jede společně s hodnotícím komisařem za ním v doprovodném vozidle.

Ačkoliv legislativní změny nestanovily navýšení počtu jízdních hodin, některé autoškoly na základě dlouholeté praxe přistoupily ke změně z vlastní iniciativy. Například renomovaná autoškola Praha King nabízí výcvik s minimálním počtem 20 hodin.


  

Až 43 procent řidičů neví, jak poskytnout první pomoc v případě autonehody

Středa, 5th Srpen, 2015

Hartmann_autolekarna2Mít v autě neprošlou autolékárničku je jedna věc, ještě důležitější je ale umět ji správně použít.

Podle průzkumu, který pro společnost HARTMANN – RICO provedla společnost IBRS, by to nedokázala bezmála polovina českých řidičů. A není se čemu divit – reálnou zkušenost s autolékárničkou, byť by šlo jen o seznámení s obsahem či nácvik, mělo pouhých 13 procent dotázaných.

V průběhu roku 2014 podle analýzy tržních dat společnosti HARTMANN – RICO skončila platnost u 3,9 milionu autolékárniček a letos k nim přibudou další. Pouhá výměna exspirované autolékárničky ale nestačí. Řidič se díky ní sice vyhne riziku pokuty, avšak bez povědomí o jejím obsahu a bez alespoň základních znalostí pravidel poskytování první pomoci se praktický přínos autolékárničky v případě autonehody snižuje.

„Ve spolupráci se záchranáři ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje jsme proto připravili sérii fotografií, které znázorňují základní život zachraňující úkony. Díky nim si lze udělat přesnou představu, jak například ošetřit masivní tepenné krvácení, manipulovat s poraněným apod. Fotografie s popisem jsou k dispozici na www.autolekarnicka.cz,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO.

Problematická je i znalost obsahu

Průzkum dále ukázal, že automobilisté neznají přesné složení autolékárniček. Nejčastěji správně uváděli, že jsou součástí autolékárničky obvazy (68 %) či náplasti (57 %). Ovšem tak významná komponenta, jako jsou rukavice, které ošetřovaného i ošetřujícího chrání před rizikem infekce, by po rozbalení lékárničky překvapila 77 % dotázaných.

„Průzkum potvrzuje naši dlouhodobou zkušenost, že čeští automobilisté nemají v oblasti poskytování první pomoci dostatek praktických informací. Troufám si tvrdit, že problém zvolit správný postup by mělo daleko více než uvedených 43 %. Vždyť bližší setkání s autolékárničkou potvrdila pouhá desetina dotázaných. To je naprosto zásadní problém,“ dodává ředitel olomouckých záchranářů MUDr. Ivo Mareš, MBA. „Řidičům doporučujeme ihned po zakoupení lékárničky odstranit obal pouzdra, v němž je obsah uložen. Lékárničku by si ještě před uložením do auta měli otevřít a prohlédnout si všechny komponenty i návod k použití, pokud je přiložen. Jakékoli další sebevzdělání pak jednoznačně zvyšuje šanci na úspěšné poskytnutí první pomoci.“


  
Stránka: 1 2 3 Další