Rubrika ‘Zajímavosti’

Legenda co měla o kolečko méně

Pondělí, 24th Prosinec, 2018

Velorex 350

Již jako malí jste si na silnicích všímali podivného tříkolového vozítka, které se od ostatních vozů dost výrazně lišilo. A to nejen neobvyklým počtem kol a menšími rozměry, ale také tím, že jeho karoserie byla z kůže. Přesněji se tedy jednalo o koženku a i přes tuto neortodoxní konstrukci byl Velorex homologován jako cestovní automobil.

Známý i z televizních obrazovek

Takový “hadraplán” jste mohli vidět také v mnoha filmech, mezi které patří Vrchní, prchni!, Momentky a představen byl také v britském pořadu Top Gear. Zažil tedy mnoho slávy a dnes je zachovalý kousek pořádnou raritou. Takový Velorex na prodej je tedy nesmírně cenným zbožím. Odkud vlastně Velorex přišel a koho mohlo něco takového napadnout?

Vozidla pro invalidy ze Solnic

Vznikl jako nápad bratří Stránských. Od prvních plánů se postupně dostali až k malosériové výrobě, která vzkvétala. O několik let později ale přišlo znárodnění, což s sebou přineslo obrovské změny. Výroba se přesunula do družstva Solnice a “hadráky” byly určeny jako vozidla pro invalidy. Vždyť až do konce druhého tisíciletí byl k jeho řízení potřeba pouze řidičský průkaz A. Jednoduchá konstrukce a téměř žádné potíže se řízením z něj udělaly žádané zboží.

Celosvětový úspěch

Během let se proto na základě poptávky vyrobilo celkem 15 300 kusů. Možná si mylně myslíte, že byl Velorex věcí pouze českých silnic. Opak je pravdou. Během let se rozšířil do celé Evropy, od Ameriky. Asie i do Austrálie. Malý projekt bratrů Stránských se tak setkal s mezinárodním úspěchem. Ten se bohužel týkal jen oné známé tříkolové verze. Čtyřkolová verze zažila mnohem skromnější prodej a bylo vyrobeno jen 1380 kusů.

Na silnicích dnes jen ojediněle

Dnes již na silnicích potkáte jen hrstku funkčních a udržovaných Velorexů. Jeden takový prodávají například u Classic Cars Bohemia a zbytek si nadšenci udržují v garážích, aby mohli vyjet na některý ze srazů speciálně pořádaných pro milovníky této koženkové legendy.


  

Seat: Jak vzniká design SUV

Pondělí, 22nd Říjen, 2018

This-is-how-you-design-an-SUV_006_HQ

Musí to být automobil, který vyzařuje charakter, sílu a prestiž“ – tak znělo zadání, které předal šéfdesignér značky SEAT Alejandro Mesonero svému týmu. Jak však proměnit směs laků a rozemleté slídy v elegantní barvu? Nebo jaký výběr tkanin dodá interiéru vozidla sofistikovaný vzhled?

1. Láska na první pohled: V segmentu SUV je při nákupu vozu rozhodující vnější design až u 65 % zákazníků. Vnější linie proto patří mezi charakteristické znaky těchto vozů: „Jsou agresivnější, mohutnější, maska chladiče má oproti ostatním vozům strmější sklon. Vůz má tak vizuálně prodlouženou kapotu a umocněny robustní tvary.

2. Nové výzvy pro designéry: Vůz disponuje podstatně větším prostorem pro cestující. „Zákazníci požadují správný poměr komfortu, ergonomie, výkonů… je to další aspekt, na který je nutné při návrhu designu SUV pamatovat,“ vysvětluje Daniel Hervás, vedoucí vnitřního designu ve společnosti SEAT. Ve případě modelu SEAT Tarraco byl oříšek zejména design displeje, který vyčnívá z přístrojové desky. „Navzdory jeho rozměrům jsme museli zajistit, aby byla u linií středové konzoly zachována lehkost,“ doplňuje Hervás.

3. Silný charakter díky barevnému pigmentu: Každý segment má své vlastní barvy,“ říká Jordi Font, designér v oddělení Color&Trim společnosti SEAT. Paleta pro SUV musí vyjadřovat „bezpečnost a ochranu“. „To si žádá tlumené nebo metalické odstíny, a umožňuje to barevné detaily jako střecha a specifické ozdoby,dodává Font. Paletu barev pro model SEAT Tarraco tvoří osm odstínů, „které mu poskytují elegantní geny, jež definují jeho charakter,“ dodává.

4. Vhodná výzdoba: Pro interiér vozu zvolily designéři prémiové materiály. „Vybrali jsme tkaniny z melanžové příze a poprvé také ozdobné prvky z matného chromu, které umocňují sofistikovanost vozidla,“ vysvětluje Amanda Lópezová z oddělení Color&Trim.

5. Virtuální realita jako nejlepší nástroj: Tato technologie nabývá na stále větším významu. Oddělení vizualizace nabízí nezbytné nástroje pro optimalizaci práce designérů.

6. Čtyři modeláři a více než 320 hodin: Při cizelaci tvarů modelu Tarraco se spotřebovalo 5000 kilogramů modelářské hlíny a největší výzvou bylo „zajistit vyváženost ploch a proporcí tak velkého vozu“, říká modelář značky SEAT Carlos Arcos.

7. Všichni odložte tužky: Posledním krokem v procesu návrhu designu, je „zmrazení“ designu, což je model nového vozu ve finální podobě, schválené pro sériovou výrobu. jehož realizace je následně svěřena inženýrům.

FDV764003_mesonero

Zdroj: seat.cz


  
Stránka: 1 2 3 4 5 6 7 8 ...115 116 117 Další